47/2025: Klage på manglende informasjon fra Sunnfjord kommune om hvor velger kan stemme på valgdagen

Vedtaksdato: 30. september 2025
Saksnummer: 47/2025


Riksvalgstyrets medlemmer: Ørnulf Røhnebæk (leder), Kristel Heyerdahl, Aksel-Bernhard Berggren, Jette F. Christensen og Jan Petersen

Klager: Mohamed Abdel-Fatah

Saken gjelder: Klage på manglende informasjon fra Sunnfjord kommune om hvor velger kan stemme på valgdagen

1. Sakens spørsmål og bakgrunn

Klagen, framsatt 8. september 2025, gjelder manglende informasjon om at velger må stemme i kommunen han er manntallsført i på valgdagen.

Valgstyret i Sunnfjord kommune behandlet klagen i møte 18. september 2025 og fattet følgende vedtak:

Valgstyret er ikkje einig i klagen og klagen vert sendt til riksvalgstyret saman med valstyret sitt syn på klagen, i tråd med valglova § 16-8 (2).        

Sunnfjord kommune oversendte klagen til riksvalgstyret samme dag. Oversendelsen ble sendt i kopi til klageren som ble gjort oppmerksom på at han kunne oversende eventuelle merknader til riksvalgstyret.

Klageren sendte tilleggsmerknader i saken til riksvalgstyret 18. september 2025.

Riksvalgstyrets sekretariat ba 19. september 2025 Valgdirektoratet om en redegjørelse for hvordan informasjon om stemmerett sendes ut, og om det har vært eventuelle problemer rundt dette ved årets valg, jf. valgloven § 16-9 sjette ledd. Direktoratet oversendte en redegjørelse 23. september 2025. 

Riksvalgstyret behandlet klagen i møte 30. september 2025, jf. valgloven § 16-9 første ledd andre punktum.

2. Klagers syn på saken

På valgdagen 8. september 2025 var det omtrent én måned siden Mohamed Abdel-Fatah hadde flyttet til Førde. Han møtte opp ved Førdehuset med intensjon om å utøve sin demokratiske rett til å stemme. Der ble han informert om at han ikke var oppført i manntallet i Sunnfjord kommune, og at han i stedet skulle ha stemt i sin tidligere bostedskommune, Klepp.

Abdel-Fatah beskriver hendelsesforløpet slik:

Jeg ble svært overrasket og oppriktig skuffet over dette. Jeg hadde ikke mottatt noen form for informasjon om at jeg ikke ville være stemmeberettiget i Sunnfjord kommune, til tross for at jeg er registrert med digital post og har Digipost aktivert. Jeg er heller ikke reservert mot å motta digital kommunikasjon fra det offentlige.

Ved oppmøte ble valgkortet mitt tatt fra meg, uten at det ble registrert at jeg faktisk møtte opp for å stemme. Jeg ble fortalt at kortet ville bli hentet med bil, men jeg opplevde situasjonen som uoversiktlig og lite informativ. Etter å ha kontaktet valgkomiteen, fikk jeg vite at jeg burde ha vært registrert i kommunen før 15. juni 2025 for å kunne stemme her. De uttrykte at jeg burde ha fått denne informasjonen i god tid, og anbefalte meg å sende en formell klage til kommunen.

Jeg skriver derfor til dere med et ønske om å få klarhet i hvorfor jeg ikke ble informert om min manglende stemmerett i Sunnfjord kommune, og hvorfor det ikke ble gitt veiledning om hvordan jeg eventuelt kunne stemme i Klepp kommune. Det føles vondt å ha gått glipp av muligheten til å delta i et valg som betyr mye for meg, spesielt når jeg har gjort det jeg trodde var nødvendig for å være stemmeberettiget.

Om valgstyrets behandling skriver Abdel-Fatah i en tilleggsmerknad blant annet at han hadde

registrert adresseendring én måned før valget. Jeg mottok ingen form for informasjon, verken digitalt eller fysisk, om at jeg kun kunne stemme i kommunen jeg var folkeregistrert i per 30. juni 2025.

Jeg er digital bruker, har aktiv Digipost, og er ikke reservert mot elektronisk kommunikasjon. Hvis det er sendt ut informasjon fra sentralt hold (Valgdirektoratet/Departementet), så har jeg ikke mottatt den – noe jeg reagerer sterkt på. Jeg mener det er et problem hvis informasjon som er avgjørende for stemmerett, ikke når fram til velgerne.

I tillegg mener jeg at både informasjonen fra staten og kommunikasjonen på valgdagen burde vært tydeligere. Jeg ble heller ikke informert om muligheten for å reise til Klepp for å stemme der, eller om andre alternativer – før det var for sent.

Abdel-Fatah ber riksvalgstyret vurdere om informasjonsplikten etter valgloven § 2-10 er godt nok ivaretatt i praksis, om det bør vurderes forbedringer i informasjonsflyten til velgere som flytter nær valgdagen og om velgere i slike situasjoner kan få bedre veiledning på selve valgdagen.

3. Valgstyrets behandling av klagen

Valgstyret i Sunnfjord kommune vurderte at de formelle kravene til klagen var oppfylt.

Kommunedirektøren har som ledd i klagebehandlingen for valgstyret redegjort skriftlig for hendelsesforløpet. Fra redegjørelsen inntas:

Veljarar kan førehandsstemme alle kommunar, men på valdagen kan veljarar berre stemme i kommunen dei er manntalsførte i jf. vallova §  7-2 (1) og § 9-3 (1).

Vallova § 2-1 fastset at norske statsborgarar som har fylt 18 år eller fyller 18 år innan utgangen av valåret har stemmerett ved stortingsval om dei er eller har vore folkeregistrert som busett i Norge. Personar med stemmerett som er busett i Norge blir manntalsførte i kommunen dei var folkeregistrert som busett 30. juni i valåret.

Vallova § 2-10 fastset at departementet skal sørge for at alle personar med stemmerett og som er folkeregistrert som busett i Norge, får informasjon om kva kommune dei kan stemme i på valtinget. Denne informasjonsplikta blir ivareteke ved at valdirektoratet sende eit brev «Informasjon om Stortingsvalet 2025» til alle med stemmerett. Brevet inneheld informasjon om at veljar har stemmerett, kva kommune hen er manntalsført i, tidspunkt for valdagen og førehandsstemmegjeving, at veljar må stemme i kommunen hen er manntalsført på valdagen og anna relevant informasjon om valet.

Valstyret har ansvar for å kunngjere:

  • når og kvar manntalet blir lagt ut til offentleg ettersyn og opplyse veljarane om korleis dei kan gå fram for å rette feil.
  • når og kvar veljarane kan stemme i kommunen

Vallova § 6-8 fastset at veljarar har rett på rettleiing om korleis dei skal stemme. Denne paragrafen gjeld i hovudsak framgangsmåten for stemmegjevinga. Kvart vallokale skal ha ein leiar og nestleiar som har ansvaret for stemmegjevinga.

[…]

Etter valglova § 2-10 er det departementet som skal sørge for at alle personar med stemmerett og som er folkeregistrerte som busett i Norge får informasjon om kva kommune dei kan stemme i på valdagen, og at ikkje kan stemme i andre kommunar på valdagen. Veljar skal ha fått denne informasjonen i brev frå Valdirektoratet.

Kommunen sender ikkje ut eigen informasjon til veljarar i kommunen, sidan valdirektoratet har ansvar for det etter vallova § 2-10.

Kommunen har kunngjort tid og stad for utlegging av manntalet og tid og stad i kommunen veljarar kan førehandsstemme og stemme på valdagen. Kommunen har informasjonssider om valet på nettsida der det vart presisert at veljarar må stemme i den kommunen dei er manntalsførte på valdagen. Denne informasjonen vart delt på kommunen si Facebook-side og i innbyggarappen.

Klagar kunne ha førehandsstemt i Sunnfjord kommune frå 11. august til 5. september 2025. På valdagen er det imidlertid berre høve til å stemme i den kommunen ein er folkeregistrert i.

Sunnfjord kommune brukar elektronisk manntal på valdagen. Når stemmemottakar søker opp ein veljar som er manntalsført i ein annan kommune får dei varsel om dette.

Kommunen har rutine for slike situasjonar. Valmedarbeidaren skal informere veljaren om at hen er manntalsført i ein annan kommune, og at veljar må stemme i kommunen hen er manntalsført i på valdagen. Veljar bli informert om at han kan velje

  • å reise til eit vallokale i den kommunen han er manntalsført og avgi sin stemme der
  • å ikkje avgi stemme
  • å avgi stemme i konvolutt som vil bli forkasta av valstyret jf. vallova § 10-2 (1) a

I Førdehuset er rutinen at veljarar som ikkje vert funne i manntalet ved registreringsbordet, vert vist til eit eige sekretariat som skal rettleie veljaren og eventuelt ta imot stemmegjevinga i konvolutt. Valmedarbeidarane med dette ansvaret hadde tilgjengeleg skriftleg rutine på korleis slike situasjonar skulle handterast. Valadministrasjonen har hatt dialog med dei aktuelle valmedarbeidarane og dei er er forelagt klagen. Dei kjenner seg ikkje igjen i denne spesifikke situasjonen.

Klagaren fekk avgitt stemme i konvolutt ved vallokalet i Førdehuset, i samsvar med rutinen.

Det er uheldig at klagaren ikkje fekk brukt stemmeretten sin, sidan han ikkje kunne stemme i ein annan kommune enn han er manntalsført i på valdagen. Klagen gjeld informasjon som skal bli gitt av departementet og er utanfor kommune sitt ansvarsområde. Kommunedirektøren er difor ikkje einig i klagen og tilrår at den blir sendt til Riksvalsstyret i samsvar med vallova § 16-8 (2).

Valgstyret fant etter dette at det ikke var enig i klagen.

4. Valgdirektoratets redegjørelse

Valgdirektoratet har på forespørsel fra riksvalgstyrets sekretariat oversendt en redegjørelse for hvordan informasjon om stemmerett sendes ut og om det har vært problemer ved utsendelsen ved årets valg.

Valgdirektoratet skriver følgende om informasjonsbrevet til stortingsvalget 2025:

Til velgere som skal ha informasjonsbrevet digitalt, sendes brevet med den nasjonale fellesløsningen eFormidling. Til velgere som skal ha informasjonsbrevet per brevpost, sendes brevet som brevpost gjennom Valgdirektoratets avtale for trykkeritjenester.

I 2025 ble det sendt3 770 166 digitale informasjonsbrev, mens 244 250 var tallet for brevpost.

Digital utsendelse foregikk i perioden 29. juli til 8. august. Utsendelse per brevpost skjedde ved overlevering til postombæring 31. juli.

Eventuelle utfordringer

Utsendelsen av informasjonsbrevet ble gjennomført uten problemer. Ved tidligere valg har lignende digital utsendelse blitt gjennomført over et par dager. Denne gangen var det begrenset kapasitet hos eFormidling, noe som gjorde at utsendelsen måtte påbegynnes tidligere for at alle velgere skulle ha brevet i tide til 10. august. Dette har ikke medført utfordringer.

Informasjonsbrev per brevpost har en svakhet ved at brevene ikke alltid kan leveres til gitt adresse. Dette kan skyldes mangel på gatenavn, informasjon på postkasse eller ved adressen. Dette er dog ikke en utfordring som ser ut til å avvike fra tidligere valg.

Direktoratet skriver videre følgende om innholdet i informasjonsbrevet:

Informasjonsbrevet er adressert til velgeren med fullt navn, og gjengir innledningsvis dette samt hvilken kommune velgeren har stemmerett i. Hvor velgeren kan stemme, samt at velgeren må ha med legitimasjon, er gjennomgående opplysninger i brevet.

Videre følger opplysninger om at velgeren har stemmerett ved valget, og at velgeren på valgdagen må stemme i et av valglokalene i kommunen velgeren er manntallsført. Hvis velgeren for eksempel er manntallsført i Klepp, står det:

På valgdagen 8. september må du stemme i et av valglokalene i Klepp kommune.

Videre får velgeren informasjon om at velgeren kan forhåndsstemme hvor som helst i landet fra og med 11. august til og med 5. september, og at velgeren finner adresser og åpningstider til valglokaler i kommunen på valglokaler.no.

Deretter er det en synlig oransje boks som opplyser om hvilket valglokale som ligger i velgerens stemmekrets på valgdagen. Sammen med navnet på valglokalet, er det opplyst om adresse, postnummer og by, samt åpningstider og informasjon om at velgeren kan selve i et annet valglokale i kommunen på valgdagen dersom velgeren ønsker.

Avslutningsvis inneholder brevet mer informasjon om kravet til legitimasjon, muligheten for å få veiledning eller hjelp ved stemming, muligheten til å stemme på institusjon og hjemme, samt opplysninger om at ordningen med valgkort er avviklet.

Vedlagt ligger to bildefiler som vedlegg som gjenspeiler brevet og markert setning om hvor velgeren stemme på valgdagen.

Om klagerens informasjonsbrev skriver direktoratet følgende:

Som saksopplysning har vi undersøkt hvorvidt og hvordan klager har mottatt sitt informasjonsbrev. Opplysningene er som følger:

Kommune: Klepp

Type brev: Digitalt

Postkasse: Digipost

Status: EFORMIDLING_DELIVERED –innebærer at utsendelsen er levert til postkassen.

Vedlagt redegjørelsen ligger et eksempel av informasjonsbrevet som sendes ut til velgere, og et informasjonsbrev hvor setningen om stemmerett er markert.

5. Riksvalgstyrets vurdering

Mohamed Abdel-Fatah er ikke manntallsført i Sogn og Fjordane valgdistrikt, og har derfor i utgangpsunktet ikke klagerett der, jf. valgloven § 16-2 første ledd første punktum.

Etter andre punktum kan han likevel klage i Sunnfjord kommune hvis klagen «gjelder stemmerett eller adgangen til å stemme». Abdel-Fatah klager på manglende informasjon om at han var manntallsført i Klepp kommune, og at han derfor måtte stemme der på valgtinget.

Spørsmålet er om dette er en klage om «stemmerett og adgangen til å stemme». Av merknadene til valgloven § 16-2 framgår det at «[b]estemmelsen er dels ny, dels en videreføring av gjeldende valglov § 13-1 første ledd og § 6-8», jf. Prop. 45 L (2022–2023) s. 295. Av Ot.prp. nr. 45 (2001–2002) til valgloven 2001 framgår det på s. 282 i merknadene til dagjeldende § 13-1 at:

I henhold til Grunnloven § 55 kan valgstyrets kjennelser i forbindelse med stridigheter om stemmerett innankes for Stortinget. De saker det her er snakk om gjelder spørsmål om den enkeltes rett til å få delta ved valget, ikke spørsmål som gjelder hvor hver enkelt velger er blitt manntallsført. For denne type saker gjelder ikke kravet om stemmerett i første setning.

Riksvalgstyret mener etter dette at spørsmål om informasjon om i hvilken kommune man er manntallsført, faller utenfor klageretten i valgloven § 16-2 første ledd andre punktum.

Klagen er framsatt av noen uten klagerett og skal avvises, jf. valgloven § 16-10 første ledd første punktum, jf. § 16-2 første ledd.

Riksvalgstyret viser likevel til redegjørelsen fra Valgdirektoratet om at klageren har mottatt sitt informasjonsbrev. Informasjon om at han blant annet var manntallsført i Klepp kommune ble sendt til hans Digipost med Eformidling. Valgdirektoratet opplyser også atutsendelsen av informasjonsbrevene til stortingsvalget 2025 ble gjennomført uten problemer. Riksvalgstyret legger på bakgrunn av dette til grunn at Adbel-Fatah har fått tilsendt tilstrekkelig informasjon om hvor han kunne stemme på valgtinget.

6. Vedtak

Klagen avvises.

Vedtaket er enstemmig.

Vedtaket er endelig og kan ikke bringes inn for domstolene, jf. valgloven § 16-9 fjerde ledd andre punktum.

Ørnulf Røhnebæk (leder)                   Kristel Heyerdahl                   Aksel-Bernhard Berggren

Jette F. Christensen                                        Jan Petersen

Dokumentet er elektronisk godkjent og har derfor ikke håndskrevne signaturer.