35/2025: Klage på valgjuks i Sør-Trøndelag valgdistrikt, Østre Toten kommune og Sandnes kommune m.m.

Vedtaksdato: 26. september 2025
Saksnummer: 35/2025


Riksvalgstyrets medlemmer: Ørnulf Røhnebæk (leder), Kristel Heyerdahl, Aksel-Bernhard Berggren, Jette F. Christensen og Jan Petersen

Klager: Arvid Lenes

Saken gjelder: Klage på valgjuks i Sør-Trøndelag valgdistrikt, Østre Toten kommune og Sandnes kommune m.m.

1. Sakens spørsmål og bakgrunn

Saken gjelder klage på valgjuks.

Klagen er framsatt direkte for riksvalgstyret, og ble mottatt 15. september 2025.

Riksvalgstyret behandlet klagen i møte 26. september, jf. valgloven § 16-9 første ledd andre punktum.

2. Klagers syn på saken

Klageren oppgir å representere partiet og paraplyorganisasjonen Vi folket. Han krever omvalg, manuell telling og underkjennelse av valgresultatet:

Veldig mye er mistenkelig , mystisk og uklart ved valgresultata norge rundt og mye dokumentasjon flyter på nettet og nettet koker av frustrasjon og misnøye med de åpenbart falske valgresultata. Mange av småpartia MÅ nødvendigvis ha fått mange fler stemmer enn valgresultatet sier. […] Valget 2025 er helt klart en politisak fordi valget bryter en rekke lover , regler og paragrafer så ordinær klagefrist gjelder ikkje.

Klageren viser til en bekymringsmelding sendt til Valgdirektoratet. I meldingen anføres ulovligheter rundt prosessen med innføring av nytt regelverk, at stemmerett gis til personer selv etter at manntallet er fryst, ulovligheten av underskriftskravene for nye partier, teknisk og sikkerhetsmessig sårbarhet i valggjennomføringssystemet EVA, habilitet og maktkonsentrasjon mm. Summen av de påpekte forhold utgjør en alvorlig risiko for at stortingsvalget 2025 ikke oppfyller kravene til frie, hemmelige og legitime valg etter Grunnloven, Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) og FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter.

Vedlagt klagen ligger også diverse e-post-utvekslinger mellom forskjellige privatpersoner, med blant annet framdriftsplan for klageprosessen, en e-post om at mistanke om svindel må meldes til politiet og spørsmål om avvik mellom stemmesedler og stemmeberettigede. Spesifikt omtales følgende forhold:

1. I Sør Trøndelag valgdistrikt sank stemmetallet for VIPartiet fra 663 til 338, MAO en nedgang på 325 stemmer på tirsdag formiddag. Hvordan kan det være mulig?

2. I Øvre toten valgdistrikt var det flere som hadde stemt enn det var stemmeberettiga innbyggere. Dette var visstnok også tilfellet i andre valgdistrikter.

[…]

3. valgobservatør i Sandnes kommune ble jaga ifra vallokalet. Hvorfor, var det noe de ville skjule?

Det vises også til at klage til Valgdirektoratet om åpenhet og innsyn i valget ikke har blitt registrert nasjonalt. Det vises til at Valgdirektoratet henviser videre til kommunene, selv om saken gjelder systemiske forhold som kommunene ikke har myndighet til å behandle. Etter forvaltningsloven § 11 har offentlige organer plikt til å gi veiledning og sørge for at saker sendes til rett instans. De kan ikke bare ignorere eller videresende uten å registrere saken. Saken må derfor oversendes riksvalgstyret.

3. Riksvalgstyrets vurdering

Klagen er sendt direkte til riksvalgstyret. Klager har ikke oppgitt hvilket valgdistrikt han er manntallsført i. Det er derfor uklart i hvilket valgdistrikt han har klagerett, jf. valgloven § 16-2 første ledd.

Det følger av valgloven § 16-6 første ledd at klagefristen er fire dager etter valgdagen, dvs. 12. september 2025 ved årets valg. Klagen er framsatt for riksvalgstyret 15. september 2025. Klagen skal derfor avvises, jf. valgloven § 16-10 første ledd.

Når det gjelder det materielle innholdet i klagen, kan riksvalgstyret til orientering bl.a. vise til sak 32/2025 (Velferds og Innnovasjonspartiet), og sak 37/2025 (hendelsen i Sandnes). Riksvalgstyrets vedtak blir fortløpende lagt ut offentlig på riksvalgstyrets hjemmeside.

Når det gjelder avviket mellom antall stemmesedler og antall kryss i manntallet i Østre Toten kommune, har sekretariatet for riksvalgstyret innhentet informasjon om dette fra både Østre Toten kommune og Valgdirektoratet. Valgdirektoratet opplyser at de har søkt i EVA og oppdaget at en bruker hadde gjort 90 oppslag i manntallet uten å registrere stemmegivninger (sette kryss i manntallet). Videre undersøkelser med sammenstilling av forskjellige logger viste at vedkommende hadde benyttet funksjonen for søk i manntall, og ikke registrere valgtingsstemmer for å foreta de 90 søkene i manntallet. Avviket var på 91 stemmesedler.

4. Vedtak

Klagen avvises.

Vedtaket er enstemmig.

Vedtaket er endelig og kan ikke bringes inn for domstolene, jf. valgloven § 16-9 fjerde ledd andre punktum.

Ørnulf Røhnebæk (leder)                   Kristel Heyerdahl                   Aksel-Bernhard Berggren

Jette F. Christensen                                        Jan Petersen

Dokumentet er elektronisk godkjent og har derfor ikke håndskrevne signaturer.