24/2025: Klage på avslag på deltakelse for partiet Fred og Rettferdighet i debatter i Rogaland

Vedtaksdato: 16. september 2025
Saksnummer: 24/2025


Riksvalgstyrets medlemmer: Ørnulf Røhnebæk (leder), Kristel Heyerdahl, Lisa Elin Rosendal Bech, Eva Lian og Jan Petersen

Klager: Tore Nærland

Saken gjelder: Klage på avslag på deltakelse for partiet Fred og Rettferdighet i debatter i Rogaland

1. Sakens spørsmål og bakgrunn

Saken gjelder klage på avslag på deltakelse for partiet Fred og Rettferdighet i debatter i det offentlige rom i Rogaland.

Riksvalgstyret behandlet klagen i møte 16. september 2025, jf. valgloven § 16-9 første ledd andre punktum.

2. Klagers syn på saken

Tore Nærland viser i klagen til at partiet Fred og Rettferdighet i Rogaland ikke får delta i debatter ved de videregående skolene i Rogaland. Enkelte av skolene har tilbudt partiet å ha stand ved skolen, og én videregående skole har tilbudt partiet å holde innlegg for 30 elever ved medielinjen.

Partiet har også blitt nektet deltakelse ved Pinsemenigheten i Stavanger, IMI-kirken og ved menigheten på Bryne. Det er underlig i og med at alle menigheter får statsstøtte. Kun Gand menighet på Sandnes har gitt partiet mulighet til å delta i debatt.

NRK Rogaland har heller ikke gitt Fred og Rettferdighet mulighet til å presentere partiet. NRK er en statlig kanal, og det burde være mulig å delta der. 

Stavanger Aftenblad skal arrangere debattmøte 1. september i Stavanger, der alle stortingspartiene får delta, men ikke Fred og Rettferdighet.

Alle partier bør få mulighet til å informere om sine politiske saker før et stortingsvalg og bør få like muligheter i det offentlige rom. Valget i Rogaland er udemokratisk og må anses ugyldig.

3. Riksvalgstyrets vurdering

Valgloven § 16-1 slår fast hva det kan klages på. Bestemmelsen lyder:

Det kan klages på

  1. brudd på bestemmelsene i Grunnloven, lov og forskrift om hvordan valg skal forberedes og gjennomføres
  2. at det har skjedd en handling som oppfyller den objektive gjerningsbeskrivelsen i straffeloven §§ 151, 152, 153 eller 154
  3. departementets fordeling av stortingsmandatene på valgdistriktene
  4. distriktsvalgstyrets, fylkesvalgstyrets og valgstyrets valgoppgjør
  5. Valgdirektoratets beregning av utjevningsmandater på partier og valgdistrikter, og distriktsvalgstyrets kåring av representantene som får utjevningsmandater ved stortingsvalg
  6. Stortingets vedtak om hvorvidt stortingsvalget er gyldig
  7. fylkestingets vedtak om hvorvidt fylkestingsvalget er gyldig
  8. kommunestyrets vedtak om hvorvidt kommunestyrevalget er gyldig.

Valgloven § 16-9 slår fast at riksvalgstyret «avgjør klager etter § 16-1 bokstav a til e, g og h». Det følger av valgloven 16-10 at riksvalgstyret skal avvise en klage «hvis vilkårene for å behandle den ikke er oppfylt».  

Riksvalgstyret kan ikke se at klageren har vist til noen konkret bestemmelse som skal være overtrådt. Grunnloven, valgloven og valgforskriften inneholder regler om hvordan valg skal forberedes og gjennomføres. Reglene omhandler ikke hvordan den politiske debatten i forkant av valget skal skje, herunder hvilket ansvar ulike arrangører og medier har for å likestille de politiske partiene eller listene. Forholdene det vises til i klagen utgjør derfor ikke brudd på noen av de reglene det er mulig å klage på etter valgloven § 16-1.

Riksvalgstyret finner på denne bakgrunn at klagen skal avvises.

4. Vedtak

Klagen avvises.

Vedtaket er enstemmig.

Vedtaket er endelig og kan ikke bringes inn for domstolene, jf. valgloven § 16-9 fjerde ledd andre punktum.

Ørnulf Røhnebæk (leder)                   Kristel Heyerdahl                   Lisa Elin Rosendal Bech

Eva Lian                                        Jan Petersen

Dokumentet er elektronisk godkjent og har derfor ikke håndskrevne signaturer.