Vedtaksdato: 24. november 2025
Saksnummer: 70/2025
Riksvalgstyrets medlemmer: Ørnulf Røhnebæk (leder), Kristel Heyerdahl, Aksel-Bernhard Berggren, Jette F. Christensen og Jan Petersen
Klager: Hallvard Nygård
Saken gjelder: Klage på bildeforbud ved offentlig maskinell opptelling
1. Sakens spørsmål og bakgrunn
Saken gjelder klage på bildeforbud ved offentlig maskinell opptelling 9. september 2025.
Hallvard Nygård sendte 2. oktober 2025 en klage til Sandnes kommune. Valgstyret i Sandnes kommune har ikke behandlet klagen i møte, men oversendte klagen direkte til riksvalgstyret 16. oktober 2025.
Riksvalgstyrets sekretariat orienterte klager per e-post 22. oktober 2025 om mottak av klagen, og ga frist til 27. oktober 2025 for eventuelle merknader i saken, jf. valgloven § 16-9 andre ledd.
Riksvalgstyret mottok klagers merknader i saken 27. oktober 2025.
Riksvalgstyret behandlet klagen i møte 24. november 2025, jf. valgloven § 16-9 første ledd andre punktum.
2. Klagers syn på saken
Hallvard Nygård klager på et bildeforbud som kommunen nedla da han var til stede ved offentlig opptelling av stemmer 9. september 2025 i Sandnes rådhus.
Nygård viser til en tidligere valgklage hvor andre forhold, som bortvisning fra Julebygda 8. september 2025, ble behandlet. Nygård viser til at han trodde kommunen ville behandle bildeforbudet i den tidligere klagen, og at det er grunnen til at denne klagen er sendt etter klagefristen i valgloven. Han presiserer at denne klagen gjelder forbudet mot å fritt ta bilder under opptellingen 9. september 2025 i Sandnes rådhus.
Forbudet ble formidlet av kommuneadvokaten og valgansvarlig i Sandnes kommune. Nygård viser til at forbudet ble påpekt flere ganger i de timene han oppholdt seg i opptellingslokalet. I Nygårds transkribering av et lydopptak fra 8. september 2025 framkommer det at det er GDPR og personopplysningsloven som gjør at kommuneadvokaten mener billedtakning er ulovlig – det er ulovlig å ta bilder av folk som utfører en offentlig handling i forbindelse med et offentlig valg.
Den transkriberte dialogen viser at kommuneadvokaten og valgansvarlig ba Nygård om å si fra før han tok bilder, slik at valgmedarbeiderne fikk anledning til å komme seg ut av bildet før Nygård fotograferte. Nygård viser også til egen transkribering fra dialog fra 8. september.
Nygård viser til at han ønsket å ta bilder og video under aktivt arbeid med maskin-opptellingen, men fikk gjentatte beskjeder om at han ikke fikk lov til det. Strenge beskjeder og trusler ble gitt av kommuneadvokaten samt av valgansvarlig i kommunen.
Nygård viser til at Sandnes kommune har uttalt at «[s]iden klager innrettet seg etter anvisningene gitt på stedet av valgmedarbeiderne i lokalet fikk han følge opptellingen så lenge han ønsket». I disse anvisningene lå det imidlertid et bildeforbud. Det ble kun tillatt å ta bilder under oppsyn, mens opptellingen var pauset og valgmedarbeiderne gikk bort fra arbeidet. Dette var ikke det han ønsket. At han ikke fritt kunne ta bilder utgjør bildeforbudet.
Nygård påpeker at opptellingen er offentlig, jf. valgloven § 10-5 fjerde ledd. Det er lov å ta bilder i det offentlige. Valg og opptelling har stor offentlig interesse.
Nygård mener forbudet er forhåndssensur av journalistikk, som bryter med Grunnloven § 100 fjerde ledd. Grunnloven § 100 andre ledd beskytter sannhetssøking, åpen demokratisk debatt og individets frie meningsdannelse, som var det Nygård drev med. Sandnes kommune har hindret Nygård i hans rett til å søke informasjon og ytre seg om hvordan de gjennomfører valget.
Videre mener han at forbudet var et målrettet forbud mot han, hans undersøkelser og hans journalistikk, og viser til at forskjellsbehandling er forbudt etter Grunnloven § 98.
3. Kommunens behandling av klagen
Valgstyret i Sandnes kommune har ikke behandlet klagen i møte. Av oversendelsesbrevet til riksvalgstyret framkommer det at «[s]iden klagen åpenbart har kommet inn etter utløpet av klagefristen i valgloven § 16-6, så sendes den direkte over til Riksvalgstyret».
Kommunen ser det ikke som nødvendig å kommentere klagen utover å påpeke at den ikke kjenner seg igjen i det som blir beskrevet som et bildeforbud. Det vises til at kommunen i forbindelse med en tidligere oversendelse av klage datert 16. september 2025 har beskrevet at klager fikk ta en rekke bilder ved tilstedeværelse under opptellingen.
4. Riksvalgstyrets vurdering
Det følger av valgloven § 16-10 første ledd andre punktum at «[r]iksvalgstyrets leder kan avvise klager som er satt frem etter at Stortinget, fylkestinget eller kommunestyret har trådt sammen».
Riksvalgstyrets leder har funnet at klagen bør behandles av hele riksvalgstyret. Klagen reiser spørsmål om tidligere klagebehandling i riksvalgstyret, som hele riksvalgstyret bør ta stilling til.
Det følger av valgloven § 16-6 første ledd at klagefristen er fire dager etter valgdagen, dvs. 12. september 2025 ved årets valg. Klagen er framsatt 2. oktober 2025. Det innebærer at den ble framsatt etter utløpet av fristen i loven. Klagen skal derfor avvises, jf. valgloven § 16-10 første ledd.
Nygård viser til at han trodde forholdet ville bli behandlet i en tidligere valgklage, og at dette er grunnen til at klagen er for sent framsatt. Riksvalgstyret presiserer at det her er tale om klagen framsatt for Sandnes kommune 9. september 2025, som ble behandlet av riksvalgstyret 30. september 2025 i sak 37/2025.
I valgloven § 21-5 slås det fast at en klage som er satt fram for sent, kan «tas til behandling hvis fristoversittelsen skyldes hindringer som var utenfor melderens eller klagerens kontroll, og som det er uforholdsmessig tyngende å overvinne».
Forhold ved tilstedeværelsen under maskinell opptelling i Sandnes rådhus 9. september 2025 ble ikke nevnt i Nygårds klage av 9. september 2025. Riktignok var bildeforbud ved offentlig opptelling ett av flere forhold påberopt i klagen, men da i tilknytning til tilstedeværelse under opptellingen i Julebygdhallen 8. september 2025. Tilstedeværelse under maskinell opptelling i Sandnes rådhus 9. september 2025 ble nevnt i tilleggsmerknader til klagen sendt inn 18. september 2025, men uten at riksvalgstyret kan se at det ble klaget på et bildeforbud i dette opptellingslokalet. Selve klagen knytter seg etter riksvalgstyrets vurdering kun til et bildeforbud i valglokalet i Julebygdhallen på valgdagen 8. september 2025.
Nygård hadde derfor ingen grunn til å tro at bildeforbud i opptellingslokalet i Sandnes rådhus 9. september 2025 var et forhold som ville bli behandlet av kommunen eller riksvalgstyret ved behandling av klagen framsatt 9. september 2025. For sen framsettelse av klagen av 2. oktober 2025 kan derfor ikke skyldes en berettiget forventning om slik behandling. Riksvalgstyret kan etter dette ikke se at fristbruddet skyldes hindringer utenfor klagerens kontroll.
Klagen er for sent framsatt og skal på denne bakgrunn avvises.
Når det gjelder det materielle innholdet i klagen, viser riksvalgstyret likevel til at det etter valgloven § 16-1 første ledd bokstav a kan klages på «brudd på bestemmelsene i Grunnloven, lov og forskrift om hvordan valg skal forberedes og gjennomføres». Verken valgloven eller øvrig regelverk inneholder særskilte regler om billedtakning under offentlig opptelling av stemmer. Annen regulering av billedtakning i det offentlig rom kan ikke anses som regler «om hvordan valg skal forberedes og gjennomføres», og ligger derfor utenfor de forhold det kan klages på etter valgloven § 16-1 første ledd bokstav a.
5. Vedtak
Klagen avvises.
Vedtaket er enstemmig.
Vedtaket er endelig og kan ikke bringes inn for domstolene, jf. valgloven § 16-9 fjerde ledd andre punktum.
Ørnulf Røhnebæk (leder) Kristel Heyerdahl Aksel-Bernhard Berggren
Jette F. Christensen Jan Petersen
Dokumentet er elektronisk godkjent og har derfor ikke håndskrevne signaturer.
