42/2025: Klage på opptelling av stemmesedler i Sør-Trøndelag valgdistrikt

Vedtaksdato: 30. september 2025
Saksnummer: 42/2025


Riksvalgstyrets medlemmer: Ørnulf Røhnebæk (leder), Kristel Heyerdahl, Aksel-Bernhard Berggren, Jette F. Christensen og Jan Petersen

Klager: Frode Aasheim og Erik Hexeberg

Saken gjelder: Klage på opptelling av stemmesedler i Sør-Trøndelag valgdistrikt

1. Sakens spørsmål og bakgrunn

Saken gjelder at stemmetallet for Velferd og Innovasjonspartiet (VIPartiet) sank under opptellingen i Sør-Trøndelag valgdistrikt.

Klagerne har i e-poster 10., 11., og 12. september 2025 klaget på opptellingen i Sør-Trøndelag valgdistrikt. Distriktsvalgstyret behandlet klagen i møte 17. september 2025 og traff følgende vedtak:

  1. Etter distriktsvalgstyrets syn skal klagen avvises.
  2. Etter distriktsvalgstyrets syn skal ikke innsendte klage på gjennomføringen av stortingsvalget 2025 tas til følge.
  3. Klagen oversendes til Riksvalgstyret for endelig avgjørelse.

Klagen og fylkeskommunens svar ble oversendt til riksvalgstyret 17. september 2025.

Riksvalgstyrets sekretariat orienterte Aasheim og Hexeberg per e-post 19. september 2025 om mottak av klagen, og ga frist til 23. september 2025 for eventuelle merknader i saken, jf. valgloven § 16-9 andre ledd. Riksvalgstyret mottok merknader fra Hexeberg 23. september 2025.

Riksvalgstyret behandlet klagen i møte 30. september 2025, jf. valgloven § 16-9 første ledd andre punktum.

2. Klagers syn på saken

En gang mellom kl. 1030 og 1200 tirsdag 9. september 2025 gikk de rapporterte tallene for VIPartiet i Sør-Trøndelag valgdistrikt ned fra 663 stemmer til 338 stemmer. Antallet stemmeberettigede gikk opp fra mandag 8. september 2025 til tirsdag 9. september 2025. Klagerne stiller spørsmål ved hvordan det er mulig.

Klager krever at stemmene blir telt på nytt og at alle forkastede stemmer sjekkes nøye. Reduksjoner på mer enn 300 stemmer gir grunn til mistillit til systemet.

Antall forkastede stemmer nasjonalt er meget høyt. I klagen spør klagerne om det kan bevises at stemmer som ble forkastes i kommunenes andre telling er gjort på riktig grunnlag. I tillegg spør de om fylkeskommunen sjekker disse stemmesedlene i sin kontrolltelling.

Hexeberg ber i sine merknader riksvalgstyret vurdere tre forhold:

  1. Det er umulig å se hva som skjer når det plutselig blir 300 stemmer mindre – det er ingen som kan redegjøre for endringen. Når det er krav til å klage innen 4 dager fra valget, blir denne fristen vanskelig å forstå når det er vanskelig å finne svar på hva som har skjedd. Vi mener det må være en logg som er synlig for Valgdirektoratet når det gjøres endringer av et omfang på mer enn et par stemmer – det kan aksepteres ved kontrolltelling – men 300 stemmer og også 20 stemmer er for mye.
  2. Når dette er eksempler fra et valgdistrikt, hvor sikre kan vi være på at det ikke er feil i andre valgdistrikt? Vi mangler 62 stemmer for å komme over 5000 stemmegrensen. Ettersom vi på valgnatten var over denne grensen, stiller vi spørsmål ved om feil andre steder kan ha betydning for oss.
  3. Antall forkastede stemmer 5.510 fremstår som høyt sett i lys av at det ikke lenger er mulig å stryke kandidater eller gi tilleggsstemmer. I løpet av opptellingen gikk antall forkastede stemmer ned fra over 5000 til 3000-tallet for så siden å stige igjen. Foreligger det en oversikt over hvorfor stemmene ble forkastet og hvilke partier som eventuelt ble rammet av forkastingene? Vi mener dette er viktig for valgets troverdighet.

3. Distriktsvalgstyrets behandling av saken

Distriktsvalgstyrets vedtak var i tråd med fylkesdirektørens innstilling. Fylkesdirektøren har i sin innstilling redegjort for saken.

Klagen er fremsatt av Erik Hexeberg og Frode Aasheim. Verken Hexeberg eller Aasheim er manntallsført i distriktet og har ikke klageadgang etter valgloven § 16-2 første ledd. De er heller ikke en del av tillitsutvalget, jf. valgloven § 16-2 tredje ledd, jf. § 5-6, da de ikke sitter i styret for Velferd og Innovasjonspartiet Sør-Trøndelag. Klagen er derfor framsatt av noen uten klageadgang, og følgelig skal klagen ikke tas under behandling.

Fylkesdirektøren har likevel kommentert de konkrete anførslene i klagen i saksframlegget, hvor det blant annet uttales følgende:

På bakgrunn av den fremsatte klagen informerte valgansvarlig klager den 12. september (ca. kl 12.00) om følgende:

1) Differansen skyldes feil ved førstegangstellinger i hhv. Trondheim og Røros kommuner, som har blitt rettet ved andregangstellingen. I begge tilfeller var stemmer på partiet Venstre feilaktig telt som stemmer på Velferd og Innovasjonspartiet ved første telling. Valgdirektoratet har informert om at nettsiden valgresulater.no oppdateres kontinuerlig når nye tellinger registreres. Det som mest sannsynlig har skjedd er at tallene partiet først så var basert kun på kommunenes første telling.

2) Differansen mellom tellingene er omtalt og forklart i begge kommuners protokoller.

3) Kommunenes andre gangs telling samsvarer med fylkeskommunens kontrolltelling.

Fylkesdirektøren vil bemerke at de logger (protokoller) som klager har etterspurt, og som allerede er gjort rede for av den valgansvarlige, er offentlig og åpent tilgjengelig på Valgdirektoratets nettsider. Som protokollen for hhv. Trondheim og Røros kommune viser, så er nettopp differansene som klager har omtalt i sine henvendelser, redegjort for. Det antall stemmer som ifølge klager «mangler», er overensstemmende med den feilen som kommunene har protokollført.

Etter fylkesdirektørens syn er alle de forhold som klager har stilt spørsmål ved i sine tre første henvendelser (10. og 11. september samt første e-post 12. september) fullt ut besvart og forklart i den valgansvarliges e-post 12. september. Klagen frem til dette tidspunkt dreier seg utelukkende om at klager er usikker på hva som har skjedd og lurer på om alt har gått riktig for seg, dvs. et ønske om å få bragt på det rene hva som har skjedd. I tillegg etterspørres protokollføring, hvilket er utført av både Trondheim og Røros kommuner. Idet utfyllende svar på dette er gitt, så anser ikke fylkesdirektøren at det gjenstår klagepunkter som kan eller må besvares.

For øvrig framgår det av protokollene til både Trondheim kommune og Røros kommune hvilken differanse det var mellom første og andre opptelling. I protokollen til Trondheim kommune framgår det på s. 44–45 at tallene for Venstre og Velferd og Innovasjonspartiet var blandet.

Distriktsvalgstyret har ingen befatning med kommunenes manntall og har heller ikke kunnskap til hvordan dette beregnes. Valgansvarlig har oversendt henvendelsen til Valgdirektoratet som har redegjort for reglene for oppdatering av manntallet. Fylkesdirektøren forholder seg til dette og har ingen grunn til å betvile dette.

Når det gjelder spørsmålene fra klageren om det kan bevises at stemmer som ble forkastes i kommunenes andre telling er gjort på riktig grunnlag, og om fylkeskommunen vil sjekke disse stemmesedlene i sin kontrolltelling, framgår blant annet følgende av saksframlegget:

Alle kommunene skal telle sine stemmesedler to ganger. Den første gangen skal skje manuelt jf. valgloven § 10-8 (1). Dersom det i første telling oppdages stemmesedler som man er usikker på om skal godkjennes skal disse registreres som «tvilsomme sedler» og legges til side.

Valgstyret i kommunen har ansvaret for å vurdere disse tvilsomme sedlene og vurdere om de skal forkastes eller godkjennes før andre telling. Valgstyret i kommunen bestemmer selv om andre telling skal skje manuelt eller maskinelt (med skannere) jf. valgloven § 10-11 (2). Dersom det oppdages flere stemmesedler som ikke fyller lovens krav i denne tellingen, blir de forkastet av valgstyret.

Valgloven § 10-13 (1) bestemmer hvilket av kommunenes valgmateriell valgstyrene i kommunene skal oversende til distriktsvalgstyret. Blant annet skal alle stemmesedler inkludert forkastede stemmesedler oversendes. Alle stemmesedlene kontrolltelles av distriktsvalgstyret. Valgansvarlig i fylkeskommunen bekrefter at alle stemmesedler er kontrolltelt. Kontrolltellingen er gjort maskinelt. Valgdirektoratet stiller med programvare, EVA, som testes i stor grad før valggjennomføringen. Det er gjennom testingen opplevd noen få avvik i stemmesedler som skulle vært forkastet, men som er gått gjennom. Alle stemmesedler som foreslås forkastet vil komme opp til verifisering hos en valgmedarbeider. Systemet vil aldri forkaste en stemmeseddel på «egen hånd».

Rutinen i for valgdistriktene i Trøndelag er som følgende:

– Alle stemmesedler som er forkastet av valgstyret i første telling er pakket i egne konvolutter ved oversending til distriktsvalgstyret. Alle disse er manuelt gjennomgått.

– Alle stemmesedler som er foreslått forkastet under maskinell kontrolltelling (forkastelser fra kommunens andre telling og eventuelt andre forkastelser som kommunen ikke har fanget opp) er undersøkt digitalt av en valgmedarbeider. Dersom det ikke har vært noen som helst grad av tvil så har man kunne forkaste stemmeseddelen digitalt. Det har for eksempel vært ved stemmesedler som har vært avgitt til partier som ikke stiller liste i valgdistriktet. Dersom det har vært rom for tvil har valgmedarbeideren manuelt sjekket stemmeseddelen i tillegg. Det har for eksempel skjedd på alle stemmesedler som har manglet stempel. Dette er for å unngå at svake stempler ikke har blitt fanget opp av skanneren.

Det bemerkes at gjennomføringen av første og andre telling er valgstyrenes ansvar. Valgansvarlig har gjennomgått alle kommunenes protokoller og har ingen grunn til å tro at kommunene ikke har fulgt gjeldende lovverk. Alle forkastede stemmesedler i kommunene er gjennomgått i kontrolltellingen og det er ikke avdekket store eller alvorlige avvik. Det gjøres oppmerksom på at det er distriktsvalgstyret som tar den endelige beslutningen på om en stemmeseddel skal forkastes. For Sør-Trøndelag valgdistrikt gjøres dette i distriktsvalgstyrets møte den 17. september 2025.

4. Riksvalgstyrets vurdering

Aasheim og Hexeberg er ifølge saksframlegget til Trøndelag fylkeskommune ikke manntallsførte i Sør-Trøndelag valgdistrikt og har derfor ikke klagerett etter valgloven § 16-2 første ledd. Etter tredje ledd kan «[a]lle som har stilt liste, […] klage på forhold nevnt i § 16-1 bokstav a til d i det valgdistriktet der de stilte liste. Tillitsutvalget har myndighet til å klage på vegne av listen». Basert på saksframlegget til fylkeskommunen legger riksvalgstyret til grunn at Aasheim og Hexeberg ikke er medlemmer av tillitsutvalget for listen fra VIPartiet i Sør-Trøndelag valgdistrikt.

Klagen er ikke fremmet av noen med klagerett. Klagen skal derfor avvises, jf. valgloven § 16-10 første ledd første punktum.

Når det gjelder endringene av stemmetall for Velferd og Innovasjonspartiet, vises det til at valgstyret i Sør-Trøndelag har gitt en grundig og overbevisende forklaring.

5. Vedtak

Klagen avvises.

Vedtaket er enstemmig.

Vedtaket er endelig og kan ikke bringes inn for domstolene, jf. valgloven § 16-9 fjerde ledd andre punktum.

Ørnulf Røhnebæk (leder)                   Kristel Heyerdahl                   Aksel-Bernhard Berggren

Jette F. Christensen                                        Jan Petersen

Dokumentet er elektronisk godkjent og har derfor ikke håndskrevne signaturer.