36/2025: Klage på at antall mottatte stemmesedler overstiger antall avkryssede velgere i manntallet Tønsberg kommune

Vedtaksdato: 30. september 2025
Saksnummer: 36/2025


Riksvalgstyrets medlemmer: Ørnulf Røhnebæk (leder), Kristel Heyerdahl, Aksel-Bernhard Berggren, Jette F. Christensen og Jan Petersen

Klager: Alexander Andersen

Saken gjelder: Klage på at antall mottatte stemmesedler overstiger antall avkryssede velgere i manntallet Tønsberg kommune

1. Sakens spørsmål og bakgrunn

Saken gjelder klage på at antall mottatte stemmesedler overstiger antall avkryssede velgere i manntallet i Tønsberg kommune.

Klagen ble mottatt av Tønsberg kommune 11. september 2025. Valgstyret behandlet klagen i møte 15. september 2025 og fattet følgende vedtak:

Klage fra Alexander Andersen vedrørende gjennomføringen av stortingsvalget 2025 avvises. Klagen oversendes Riksvalgstyret for endelig klagebehandling.

Sekretariatet til riksvalgstyret oversendte saksdokumentene til Andersen 17. september 2025 og ba om at eventuelle merknader ble oversendt innen 22. september 2025. Andersen har ikke oversendt merknader.

Riksvalgstyret behandlet klagen i møte 30. september 2025, jf. valgloven § 16-9 første ledd andre punktum.

2. Klagers syn på saken

Alexander Andersen viser i sin klage til at det har kommet fram opplysninger om at det på nettsiden valgresultat.no har vært registrert feil i flere kommuner, blant annet at antall mottatte stemmesedler overstiger antall registrerte velgere, jf. artikkel i VG 11. september 2025. Slike feil er egnet til å svekke tilliten til valgresultatet og reiser spørsmål om korrekt registrering og kontrollrutiner i hele valgsystemet.

I henhold til valgloven kapittel 13 kan valgresultatet i en kommune eller et valgdistrikt settes til side og omvalg kreves dersom det foreligger feil som kan ha hatt betydning for resultatet.

Det kan ikke utelukkes at feil av tilsvarende art kan ha påvirket resultatet også i andre kommuner. Velgerne må kunne stole på at systemet er transparent, korrekt og uten slike alvorlige feil.

Andersen ber valgstyret i Tønsberg om å vurdere å fremme saken for videre behandling hos fylkesvalgstyret og Kommunal- og distriktsdepartementet med sikte på å avklare om det foreligger grunnlag for omvalg i de berørte områdene.  

For å gjenopprette og styrke tilliten til valgprosessen ber klageren om at det vurderes å innføre en trygg og verifiserbar digital løsning for stemming med BankID eller tilsvarende, slik at feil og usikkerhet i opptellingen kan reduseres ved framtidige valg.

3. Valgstyrets behandling av saken

Valgstyrets vedtak om at klagen avvises og oversendes riksvalgstyret for behandling var i tråd med kommunedirektørens innstilling. Av saksframlegget framgår følgende vurdering:

Klagen er kommet inn til valgstyret i Tønsberg kommune 11.09.2025 fra en velger som er manntallsført og har stemmerett i Tønsberg kommune. Klagen er skriftlig. Valglovens § 16-2, § 16-6 og § 16-7 anses dermed som oppfylt.

Slik klagen foreligger, framkommer det ikke at det klages på noen av de faktiske forholdene det kan klages på, jf. valglovens § 16-1.

Valgstyret er kjent med at det i Tønsberg kommune i opptellingen av forhåndsstemmer er et avvik på 50 flere stemmesedler enn manntallskryss, Dette er begrunnet i en hendelse i forhåndsstemmelokalet 12.08.2025 hvor en valgmedarbeider benyttet seg av feil funksjon i det valgadministrative systemet EVA, slik at velgere ble søkt opp i manntallet men ikke krysset av. Hendelsen ble loggført av valgmedarbeiderne i valglokalet, og med bistand fra Valgdirektoratet fikk kommunen logg fra systemet som verifiserte hendelsen og identifiserte de velgerne det gjaldt. Valgstyret kan ikke se at hendelsen har noen betydning for valgresultatet.

Kommunedirektøren anbefaler valgstyret å avvise klagen på bakgrunn av at klagen ikke inneholder noen punkter det kan klages på i henhold til valgloven § 16-1.

4. Riksvalgstyrets vurdering

Klagen er framsatt av Alexander Andersen. Hvem som har klagerett er regulert i valgloven § 16-2. Bestemmelsen i første ledd slår fast at «[a]lle med stemmerett ved stortingsvalg kan klage på forhold nevnt i § 16-1 bokstav a til d i det valgdistriktet der de er manntallsført». Det følger av saksframlegget til Tønsberg kommune at velgeren har stemmerett og er manntallsført i Tønsberg kommune. Riksvalgstyret legger etter dette til grunn at Andersen har klagerett etter bestemmelsen.

Den alminnelige klagefristen etter valgloven § 16-6 første ledd er fire dager etter valgdagen hvis ikke annet følger av paragrafen. Klagen ble mottatt 11. september 2025 og er framsatt innen fristen.

Valgstyret i Tønsberg kommune har vurdert at klagen skal avvises på grunn at det ikke klages på forhold det er klagerett på etter valgloven § 16-1. Andersen viser i klagen til at det kom fram på nettsiden valgresultat.no at det har vært registrert feil i flere kommuner, blant annet at antall mottatte stemmesedler overstiger antall registrerte velgere, og at det ikke kan utelukkes at feil av tilsvarende art kan ha påvirket resultatet i andre kommuner. Riksvalgstyret oppfatter klagen dithen at han mener at det kan ha skjedd brudd på bestemmelser i regelverket som regulerer valggjennomføringen selv om det ikke er vist til konkrete feil i tallene for Tønsberg kommune.

Det følger av valgloven § 16-7 at klagen skal «være skriftlig og angi de faktiske forholdene som den bygger på». Riksvalgstyret mener klagen oppfyller disse vilkårene og den tas derfor under behandling.

Framgangsmåten for å forhåndsstemme for velgere som stemmer i kommunen de er manntallsført, som denne klagen omhandler, følger av valgloven § 7-5 første ledd, som lyder slik:

Hvis en velger som forhåndsstemmer er manntallsført i kommunen, skal stemmemottakeren stemple stemmeseddelen og sette kryss ved velgerens navn. Velgeren skal legge stemmeseddelen i en urne.

Avkryssing ved velgerens navn i manntallet ivaretar bestemmelsen om at hver velger kun skal få godkjent én stemme, og er en forutsetning for at stemmegivningen skal bli godkjent. Godkjenning av stemmegivninger avgitt etter § 7-5 første ledd, er regulert av § 10-1, som lyder slik:

Hvis stemmeseddelen er lagt i en urne uten bruk av stemmeseddelkonvolutt, er stemmegivningen godkjent når stemmemottakeren har krysset av ved velgerens navn i manntallet.

Av Protokoll for valgstyret i Tønsberg kommune datert 10. september 2025 framgår det under punkt B1 «Oppsummering av forhåndsstemmer» at antallet godkjente stemmegivninger (kryss i manntall) er 20 962, mens antallet godkjente stemmesedler er 21 014, noe som gir et avvik på 52. Under punkt B2 «Forhåndsstemmer – fra valglokalene» står det under forhåndsstemmelokalet Re-torvet at antall godkjente forhåndsstemmegivninger er 3 847, mens antall stemmesedler er 3 897, noe som gir et avvik på 50. Avviket er i protokollen kommentert på følgende måte:

1 stemmeseddel var ustemplet i urnen. 12.08.2025 ble det oppdaget og rapportert om et avvik mellom antall manntallskryss og stemmesedler mottatt ved forhåndsstemmestedet. Avviket var på 48 flere stemmesedler enn manntallskryss. I dialog med valgmedarbeiderne og logg fra lokalet, ble det klart at en av valgmedarbeiderne hadde brukt funksjonen «søk i manntall» i EVA, i stedet for «Registrer forhåndsstemme». Avvik og brukerfeil bekreftet gjennom logg fra VDIR. Valgadministrasjonen har i etterkant av valgdagen kontrollert at velgerne som kun ble søkt opp i manntallet og ikke krysset av, ikke har avgitt ny stemme på et senere tidspunkt. Ingen velgere har dermed fått anledning til å stemme 2 ganger.

Basert på denne beskrivelsen legger riksvalgstyret til grunn at det ved mottaket av 48  stemmer har skjedd brudd på regelen i § 7-5 første ledd om at velgeren skal krysses av i manntallet.

Riksvalgstyret legger til grunn at også den ustemplede stemmeseddelen i urnen, som nevnes i kommentaren i protokollen, er medregnet i avviket på 50 stemmesedler. Riksvalgstyret kjenner ikke årsaken til den ustemplede stemmeseddelen. Det er dermed ikke mulig for riksvalgstyret å slå fast hva slags feil som har skjedd.

I tillegg framgår det av protokollen at andre opptelling består av én færre stemmeseddel sammenliknet med første opptelling. Riksvalgstyret legger til grunn at denne stemmeseddelen er medregnet i avviket på 50 stemmesedler. Dette er oppgitt å være en tellefeil.

Det følger av Protokoll for distriktsvalgstyret i Vestfold valgdistrikt at distriktsvalgstyret ikke har gjort endringer i antall godkjente forhåndsstemmesedler i Tønsberg kommune.

Valgloven § 16-11 regulerer i hvilke tilfeller riksvalgstyret skal kjenne et valg ugyldig. Første ledd lyder slik:

Hvis retting av feil ikke er mulig, skal riksvalgstyret kjenne valget ugyldig

a. når bestemmelser i Grunnloven, lov eller forskrift om hvordan valg skal forberedes og gjennomføres, er brutt, og det er sannsynlighetsovervekt for at dette har påvirket den samlede fordelingen av mandatene mellom listene

b. når det har skjedd en handling som oppfyller den objektive gjerningsbeskrivelsen i straffeloven §§ 151, 152, 153 eller 154, og det er sannsynlighetsovervekt for at dette har påvirket den samlede fordelingen av mandatene mellom listene

c. når det er sannsynlighetsovervekt for at forhold nevnt i bokstav a og b til sammen har påvirket den samlede fordelingen av mandatene mellom listene. 

Riksvalgstyret legger til grunn at de stemplede stemmesedlene fra de aktuelle personene som ikke ble krysset av i manntallet da de avga stemmen sin, er godkjent så lenge de oppfyller de øvrige vilkårene i valgloven § 10-3. At valgloven § 7-5 første ledd ble brutt har derfor ikke påvirket den samlede fordelingen av mandatene mellom listene.

Det følger av protokollen at det også er to flere stemmesedler enn godkjente stemmegivninger i forhåndsstemmelokalet Tønsberg og Færder bibliotek. Avviket er kommentert slik i valgstyrets protokoll:

I manuell logg fra forhåndsstemmestedet har valgmedarbeidere i løpet av forhåndsstemmeperioden loggført at 2 utenbys velgere fikk lagt stemplet stemmeseddel direkte i urnen. Derfor er det 2 sedler for mye i forhold til antall manntallskryss.  

Velgere som avgir stemme i en annen kommune enn den de er manntallsført i, skal følge prosedyren beskrevet i valgloven § 7-6, som lyder:

Hvis en velger som forhåndsstemmer, ikke er innført i manntallet i kommunen, skal velgeren bruke stemmeseddelkonvolutt. Etter at stemmeseddelen er stemplet, skal velgeren legge den i en stemmeseddelkonvolutt og lime konvolutten igjen. Stemmemottakeren skal legge stemmeseddelkonvolutten sammen med informasjon om velgerens identitet i en omslagskonvolutt og lime omslagskonvolutten igjen. Velgeren skal legge omslagskonvolutten i en urne.

Riksvalgstyret legger basert på beskrivelsen i protokollen til grunn at to av de godkjente stemmesedlene ikke skulle vært lagt i urnen uten stemmeseddelkonvolutt, og at det derfor har skjedd brudd på valgloven § 7-6. Det innebærer at det er godkjent to stemmesedler fra stemmeberettigede i andre kommuner i Tønsberg kommune. Det er ikke mulig å rette en slik feil, da stemmesedler som blir stemplet og lagt i urnen uten konvolutt, blir godkjent så lenge de øvrige vilkårene i § 10-3 er oppfylt. Det framgår av protokollen at det ikke ble forkastet noen forhåndsstemmesedler i dette valglokalet.

Selv om det ikke er mulig å rette feilene, kan ikke riksvalgstyret se at feilene som ble gjort i noe tilfelle kan ha hatt betydning for den samlede fordelingen av mandatene mellom valglistene. Fremskrittspartiet (Frp) tok det siste mandatet i Vestfold valgdistrikt. For å tape et mandat måtte Frp hatt 118 færre stemmer. Det er derfor ikke grunnlag for å kjenne valget i Vestfold valgdistrikt ugyldig. Etter valgloven § 16-10 skal klager likevel gis medhold i at det har skjedd feil.  

5. Vedtak

1. Klageren gis medhold i at det har skjedd brudd på valgloven §§ 7-5 og 7-6.

2. Feilene har ikke hatt betydning for den samlede mandatfordelingen mellom listene, og vilkårene for ugyldighet er ikke oppfylt.

Vedtaket er enstemmig.

Vedtaket er endelig og kan ikke bringes inn for domstolene, jf. valgloven § 16-9 fjerde ledd andre punktum.

Ørnulf Røhnebæk (leder)                   Kristel Heyerdahl                   Aksel-Bernhard Berggren

Jette F. Christensen                                        Jan Petersen

Dokumentet er elektronisk godkjent og har derfor ikke håndskrevne signaturer.