32/2025: Klage på diverse uregelmessigheter ved gjennomføringen av valget i Sør-Trøndelag valgdistrikt, Østre Toten kommune og Sandnes kommune

Vedtaksdato: 26. september 2025
Saksnummer: 32/2025


Riksvalgstyrets medlemmer: Ørnulf Røhnebæk (leder), Kristel Heyerdahl, Aksel-Bernhard Berggren, Jette F. Christensen og Jan Petersen

Klager: Elin Tönjum

Saken gjelder: Klage på diverse uregelmessigheter ved gjennomføringen av valget i Sør-Trøndelag valgdistrikt, Østre Toten kommune og Sandnes kommune

1. Sakens spørsmål og bakgrunn

Saken gjelder at stemmetallet for Velferd og Innovasjonspartiet (VIPartiet) sank i Sør-Trøndelag valgdistrikt, at det i Østre Toten kommune var flere som hadde stemt enn det var registrerte i manntallet, og at i Sandnes kommune ble en valgobservatør bortvist fra opptellingen.

Klagen ble mottatt av Trøndelag fylkeskommune 15. september 2025. Distriktsvalgstyret behandlet klagen i møte 17. september 2025 og traff følgende vedtak:

1. Distriktsvalgstyret slutter seg til fylkesdirektørens vurderinger i saken.

2. Etter distriktsvalgstyrets syn skal klagen avvises.

3. Etter distriktsvalgstyrets syn skal ikke innsendte klage på gjennomføringen av stortingsvalget 2025 tas til følge.

4. Klagen oversendes til Riksvalgstyret for endelig avgjørelse.

Klagen og fylkeskommunens svar ble oversendt til riksvalgstyret 17. september 2025.

Riksvalgstyrets sekretariat orienterte klager per e-post 19. september 2025 om mottak av klagen, og ga frist til 22. september 2025 for eventuelle merknader i saken, jf. valgloven § 16-9 andre ledd. Klager har ikke hatt noen merknader.

Riksvalgstyret behandlet klagen i møtet 26. september, jf. valgloven § 16-9 første ledd andre punktum.

2. Klagers syn på saken

Det har foregått uregelmessigheter flere steder i landet ved gjennomføringen av valget. I klagen vises det til diverse forhold som er delt om uregelmessigheter. I to kommuner var det til sammen 7000 stemmer til Arbeiderpartiet (Ap) i valgurnene som ikke var registrert. Østre Toten kommune hadde flere stemmesedler enn stemmeberettigede. I år var det 50 000 flere stemmesedler enn det gjennomsnittlig har vært de siste 30 årene. Hvis alle var Ap-stemmer, så er det mistenkelig. En valgobservatør ble bortvist fra opptellingen i Sandnes kommune.

I Sør-Trøndelag valgdistrikt sank stemmetallet for VIPartiet fra 663 til 338.

De små partiene slipper ikke til i debatter og media, og det er innført nye krav til underskrifter som er i strid med Grunnloven.

Det er risiko for manipulasjon eller feil i valggjennomføringssystemet EVA grunnet manglende offentlig etterprøvbarhet.

3. Distriktsvalgstyrets behandling av saken

Fylkesdirektøren har i saksframlegget til møtet i distriktsvalgstyret redegjort for saken.

Klager er manntallsført i Trondheim kommune som er en del av Sør-Trøndelag valgdistrikt. Klager har derfor klagerett.

Det følger av valgloven § 16-6 første ledd at klagefristen er fire dager etter valgdagen hvis ikke noe annet følger av denne paragrafen. Valgdagen ved stortingsvalget 2025 var mandag 8. september, slik at den aktuelle klagefristen utløp fredag 12. september 2025. Klagen ble framsatt 15. september 2025. Klagen er derfor satt ikke satt fram i tide og skal følgelig ikke tas under behandling. 

Fylkesdirektøren har likevel kommentert de konkrete anførslene i klagen:

Østre Toten kommune er ikke en del av verken Sør-Trøndelag eller Nord-Trøndelag valgdistrikt. Distriktsvalgstyret har ikke, og skal ikke føre, kontroll med andre kommuner enn i kommunene sine valgdistrikt. Fylkesdirektøren ettergår derfor ikke påstanden videre.

Fylkesdirektøren er ikke kjent med hendelsen hvor det vises til at det er registrert 7000 stemmer for mye til Arbeiderpartiet. Det nevnes ikke hvilke kommuner dette skal ha skjedd i. Det er ikke oppdaget et slikt avvik ved distriktsvalgstyrets kontrolltelling av Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag valgdistrikt. Fylkesdirektøren mener det er rimelig å anta at kommunene det vises til ikke er i valgdistriktene i Trøndelag og ettergår derfor ikke påstanden videre.

Valgobservatøren som ble bortvist ble bortvist fra opptellingssentralen i Sandnes kommune, som ligger i Rogaland valgdistrikt. Fylkesdirektøren ettergår derfor ikke påstanden videre.

Valgloven er vedtatt av Stortinget. Distriktsvalgstyret påser at valglovens bestemmelser følges ved gjennomføring av valget i valgdistriktet. Distriktsvalgstyret har ikke myndighet til å overprøve sentral lovgiving. Fylkesdirektøren vil ikke ta stilling til om ny valglov bryter med Grunnlovens bestemmelser. Fylkesdirektøren er for øvrig kjent med at lovligheten av valgloven er en del av en pågående rettsprosess.

Jf. valgloven § 20-1 skal departementet skal stille til rådighet et elektronisk valggjennomføringssystem som kommunene og fylkeskommunene skal bruke. Hvis kommunene eller fylkeskommunene teller stemmesedlene maskinelt, skal systemet benyttes. Distriktsvalgstyret har vedtatt at kontrolltelling for Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag valgdistrikter skal skje maskinelt. I henhold til lovbestemmelsen brukes det valggjennomføringssystemet som er stilt til rådighet, EVA. Det forutsettes at departementet og Valgdirektoratet har gode kontroller med leverandører og at det gjennomføres tilfredsstillende sikkerhetstiltak for å sikre systemet.

Det bes om en forklaring på reduksjon i antall stemmer til Innovasjon og velferdspartiet i Sør-Trøndelag valgdistrikt på tirsdag formiddag. Differansen skyldes feil ved førstegangstellinger i hhv. Trondheim og Røros kommuner, som har blitt rettet ved andregangstellingen. I begge tilfeller var stemmer på partiet Venstre feilaktig telt som stemmer på Velferd og Innovasjonspartiet ved første telling. Valgdirektoratet har informert om at nettsiden valgresulater.no oppdateres kontinuerlig når nye tellinger registreres. Det som mest sannsynlig har skjedd er at de første tallene kun var basert på kommunenes første telling, så har de blitt korrigert ved andre telling. Antall stemmesedler totalt er fortsatt det samme. Distriktsvalgstyret har kontrolltelt begge kommunene og får samme stemmetall som kommunenes andre telling.

4. Riksvalgstyrets vurdering

Klageren er manntallsført i Sør-Trøndelag valgdistrikt og har derfor klagerett i saken, jf. valgloven § 16-2 første ledd. Klagefristen er fire dager etter valgdagen, jf. § 16-6 første ledd. Klagen ble framsatt 15. september 2025 og er derfor framsatt for sent. Klagen skal på denne bakgrunn avvises, jf. valgloven § 16-10 første ledd første punktum.

Når det gjelder endringene av stemmetall for Velferd og Innovasjonspartiet, vises det til at valgstyret i Sør-Trøndelag har gitt en grundig og overbevisende forklaring på årsaken.

For de øvrige anførslene i klagen kan det til orientering bl.a. vises til sak 37/2025 (hendelsen i Sandnes) og sak 45/2025 (bruken av EVA). Riksvalgstyrets vedtak blir fortløpende lagt ut offentlig på riksvalgstyrets hjemmeside.

Når det gjelder avviket mellom antall stemmesedler og antall kryss i manntallet i Østre Toten kommune, har sekretariatet for riksvalgstyret innhentet informasjon om dette fra både Østre Toten kommune og Valgdirektoratet. Valgdirektoratet opplyser at de har søkt i EVA og oppdaget at en bruker hadde gjort 90 oppslag i manntallet uten å registrere stemmegivninger (sette kryss i manntallet). Videre undersøkelser med sammenstilling av forskjellige logger viste at vedkommende hadde benyttet funksjonen for søk i manntall, og ikke registrere valgtingsstemmer, for å foreta de 90 søkene i manntallet. Avviket var på 91 stemmesedler.

5. Vedtak

Klagen avvises.

Vedtaket er enstemmig.

Vedtaket er endelig og kan ikke bringes inn for domstolene, jf. valgloven § 16-9 fjerde ledd andre punktum.

Ørnulf Røhnebæk (leder)                   Kristel Heyerdahl                   Aksel-Bernhard Berggren

Jette F. Christensen                                        Jan Petersen

Dokumentet er elektronisk godkjent og har derfor ikke håndskrevne signaturer.