Vedtaksdato:
Saksnummer:
Riksvalgstyrets medlemmer: Ørnulf Røhnebæk (leder), Kristel Heyerdahl, Aksel-Bernhard Berggren, Jette F. Christensen og Jan Petersen
Klager: Rolf Johan Bjørklund
Saken gjelder: Klage på manglende oppføring i manntallet i Storfjord kommune
1. Sakens spørsmål og bakgrunn
Saken gjelder klage mottatt 8. september 2025 på manglende oppføring i manntallet i Storfjord kommune.
Valgstyret i Storfjord kommune har ikke behandlet klagen i et møte. I stedet har valgansvarlig i Storfjord kommune besvart velgers klage per e-post 9. september 2025, med kopi til leder av valgstyret i kommunen. Klagen ble ikke tatt til følge.
Klagen og kommunens svar til klager ble oversendt riksvalgstyret 11. september 2025.
Riksvalgstyrets sekretariat orienterte klager per e-post 15. september 2025 om mottak av klagen, og ga frist til 17. september 2025 for eventuelle merknader i saken, jf. valgloven § 16-9 andre ledd. Ettersom det var uklart om klagen gjaldt både stortingsvalget og sametingsvalget, ble klager bedt om å avklare dette.
Riksvalgstyret mottok klagers merknader i saken 16. september 2025. Klageren opplyste at klagen gjelder både stortingsvalget og sametingsvalget. Klageren viste også til at en av valgmedarbeiderne i valglokalet utferdiget en rapport som ble sendt over til valgstyret i kommunen i forbindelse med at de forsøkte å finne klageren i manntallet på valgdagen.
Riksvalgstyrets sekretariat var 17. september 2025 i telefonkontakt med valgansvarlig i Storfjord kommune og opplyste om klagers merknader i saken. Valgansvarlig opplyste å ikke kjenne til rapporten klager viser til.
I e-post 17. september 2025 ble klager informert om at Sametinget er klageinstans for klager på sametingsvalget, og at den delen av klagen som gjelder oppføring i sametingsmanntallet må settes fram for samevalgstyret i kommunen, opptellingsvalgstyret i kretsen eller Sametingets administrasjon.
Riksvalgstyret behandlet klagen i møte 26. september 2025, jf. valgloven § 16-9 første ledd andre punktum.
2. Klagers syn på saken
Bjørklund møtte mandag 8. september 2025 opp i valglokalet i flerbrukshallen på Hatteng skole i Storfjord kommune. Her fikk han opplyst at han ikke var oppført i manntallet i kommunen, verken til sametingsvalget eller stortingsvalget. Klageren ble forbauset og insisterte på å få stemme likevel, noe han fikk. Han sendte umiddelbart en klage. En av valgmedarbeiderne i valglokalet skrev der og da en rapport til valgstyret i Storfjord kommune.
Det er underlig at han ikke var oppført i manntallet, da han verken har flyttet eller avgått med døden. Kommunen plikter å ajourføre manntallslistene. Kommunen har gjort dette med hensikt. Storfjord kommune fører en kampanje mot han på flere områder.
3. Kommunens behandling av klagen
Valgansvarlig i Storfjord kommune viser til at hun selv sjekket EVA. Velgeren var oppført i manntallet og stemte til stortingsvalget 8. september 2025. Velgeren var ikke oppført i manntallet til sametingsvalget. Valgansvarlig tok kontakt med Sametinget, som på kvelden 8. september 2025 besvarte henvendelsen med informasjon om at velgeren selv hadde meldt seg ut av manntallet i 2023. Valgansvarlig kjenner ikke til at det ble skrevet noen rapport i valglokalet.
Valgansvarlig i Storfjord kommune besvarte velgers klage per e-post 9. september 2025, med kopi til leder av valgstyret i kommunen, og orienterte om sakens fakta. Klagen ble ikke tatt til følge.
4. Riksvalgstyrets vurdering
Klagen gjelder manglende oppføring i manntallet til stortingsvalget i Storfjord kommune. Spørsmål om manglende oppføring i sametingsmanntallet er ikke til behandling.
Klagen gjelder stemmerett eller adgang til å stemme, og klageren har derfor klagerett også om han ikke er manntallsført, jf. valgloven § 16-2 første ledd andre punktum. Klagen er framsatt innen fristen i valgloven § 16-6 første ledd og oppfyller også ellers de formelle kravene til klage, jf. valgloven § 16-7. Klagen tas under behandling.
Riksvalgstyret bemerker innledningsvis at klagen skulle vært behandlet av valgstyret før den ble oversendt riksvalgstyret. Dette følger av valgloven § 16-8 andre ledd, som bestemmer at det er valgstyret som må ta stilling til om det er enig i klagen, og hvis det ikke er enig sende klagen over til riksvalgstyret sammen med en redegjørelse for valgstyrets syn på klagen.
Riksvalgstyret legger til grunn at klagen likevel kan behandles.
Det er noe usikkerhet om sakens fakta. Klageren sier at han fikk beskjed om at han verken var oppført i sametingsmanntallet eller stortingsmanntallet. Han fikk likevel stemme ved stortingsvalget.
Riksvalgstyret mener at klagerens oppfatning av at han ikke finnes i manntallet mest sannsynlig kan forklares med at han har misforstått beskjeden han fikk om at han ikke var manntallsført til sametingsvalget til også å gjelde stortingsvalget. Det støttes av at kommunen opplyser at klageren var oppført i manntallet til stortingsvalget, og at det er registrert i EVA at han hadde avlagt stemme i stortingsvalget mandag 8. september 2025. Ved fastleggelsen av det faktum riksvalgstyret skal bygge sine avgjørelser på gjelder det alminnelige forvaltningsrettslige prinsippet om sannsynlighetsovervekt.
Riksvalgstyret kan etter dette ikke se at gjennomføringen av forhåndsstemmingen har skjedd i strid med valglovens bestemmelser.
5. Vedtak
Klagen tas ikke til følge.
Vedtaket er enstemmig.
Vedtaket er endelig og kan ikke bringes inn for domstolene, jf. valgloven § 16-9 fjerde ledd andre punktum.
Ørnulf Røhnebæk (leder) Kristel Heyerdahl Aksel-Bernhard Berggren
Jette F. Christensen Jan Petersen
Dokumentet er elektronisk godkjent og har derfor ikke håndskrevne signaturer.
