Vedtaksdato: 16.09.2025
Saksnummer: 21/2025
Riksvalgstyrets medlemmer: Ørnulf Røhnebæk (leder), Kristel Heyerdahl, Lisa Elin Rosendal Bech, Eva Lian og Jan Petersen
Klager: Kjell Arne Thomassen
Saken gjelder: Klage på distriktsvalgstyret i Finnmarks vedtak om å godkjenne listeforslaget til Arbeiderpartiet
1. Sakens spørsmål og bakgrunn
Saken gjelder klage på distriktsvalgstyret i Finnmarks vedtak om å godkjenne listeforslaget fra Arbeiderpartiet.
Ved innleveringsfristens utløp kl. 12 den 31. mars 2025 var ikke listeforslaget fra Arbeiderpartiet registrert innkommet hos fylkeskommunen.
Distriktsvalgstyret i Finnmark behandlet de innkomne listeforslagene 27. mai 2025 og godkjente listeforslaget fra Arbeiderpartiet. Distriktsvalgstyrets vedtak var i tråd med innstillingen fra fylkeskommunedirektøren. Av saksframlegget framgår blant annet følgende vurdering:
Fylkeskommunedirektøren finner etter en samlet vurdering at listeforslaget til Arbeiderpartiet skal anses levert den 5. mars og følgelig i rett tid. Det legge særlig vekt på de opplysningene og bildene som Arbeiderpartiets listeansvarlig har levert, samt Valgdirektoratets egen bekreftelse på systemets svakhet i tillegg alle oppringingene fra bekymrede partier som ikke var sikre på om listen var levert.
Når Valgdirektoratet anvender et system for elektronisk levering av listeforslag, og systemet har en svakhet som går ut på at det ikke skjer noen form for varsling hvis levering ikke skjer til tross for at nettstedets anvisninger er fulgt, kan man ikke laste partiene for at listen i noen tilfeller viser seg å ikke være registrert som levert.
Valglistene ble kunngjort 28. mai 2025, jf. valgloven § 5-12.
Generalsekretær i Norgesdemokratene Kjell Arne Thomassen klaget på distriktsvalgstyrets vedtak den 24. juni 2025.
Distriktsvalgstyret behandlet klagen i møte 26. august 2025, og fattet følgende vedtak:
Distriktsvalgstyret i Finnmark valgdistrikt har behandlet klage fremsatt av Kjell Arne Thomassen, og finner at klagen må avvises. Klagesaken sendes derfor videre til Riksvalgstyret for endelig klagesaksbehandling.
Finnmark fylkeskommune oversendte klagen til riksvalgstyret ved e-post samme dag.
Sekretariatet til riksvalgstyret oversendte saksdokumentene til Thomassen 28. august og ba om at eventuelle merknader ble oversendt innen 1. september 2025. Det er ikke innkommet merknader.
Riksvalgstyret behandlet klagen i møte 16. september 2025, jf. valgloven § 16-9 første ledd andre punktum.
2. Klagers syn på saken
Generalsekretær i Norgesdemokratene Kjell Arne Thomassen viser til at Norgesdemokratene var i samme situasjon som Arbeiderpartiet i 2023. Norgesdemokratenes liste i 2023 var signert og fylkesleder i Finnmark, Stig Brose, var flere ganger i kontakt med fylkeskommunen for å forsikre seg om at alt var korrekt, men hadde glemt å trykke på knappen «send inn» i den elektroniske listeforslagsportalen. Norgesdemokratene klaget på at listeforslaget ikke ble godkjent, men fikk ikke medhold av Kommunal- og distriktsdepartementet.
Valgansvarlig i Finnmark valgdistrikt opplyser til VG 23. juni 2025 at et listeforslag fra et mindre parti ville blitt behandlet på samme måte som listeforslaget fra Arbeiderpartiet. Det er ikke riktig. Prinsippet om likebehandling er brutt.
3. Distriktsvalgstyrets behandling av klagen
Distriktsvalgstyrets vedtak om å avvise klagen var i tråd med fylkeskommunedirektørens innstilling til vedtak. Av saksframlegget framgår det at klagen er framsatt for sent, og at klager ikke gis oppfriskning av fristen etter regelen i valgloven § 21-5:
Etter fylkeskommunedirektørens vurdering kommer ikke regelen til anvendelse i denne saken. De godkjente listene ble lagt ut på fylkeskommunens hjemmeside den 28. mai og klager kunne uhindret ha undersøkt denne og bedt om innsyn i det saksfremlegget som vedtaket var forankret i. Det forelå følgelig ingen forhold som ville hindret ham i å få kunnskap om omstendighetene som knyttet seg til Arbeiderpartiets listeforslag. At klager først ble kjent med saken gjennom opplegget i VG den 23. juni får derfor ingen betydning.
Det framgår videre av saksframlegget at klager ikke har klagerett etter valglovens bestemmelser. Klager er ikke manntallsført i Finnmark valgdistrikt. Kjell Arne Thomassen kan heller ikke fremme en klage på vegne av partiet. Det er tillitsutvalget som har klagerett på vegne av partiet, og det er styret for avdelingen med ansvaret for det valgdistriktet listen gjelder som utgjør tillitsutvalget, jf. valgloven § 5-6 første ledd.
Det er også tatt inn merknader knyttet til klagens materielle innhold i saksframlegget.
4. Riksvalgstyrets vurdering
Klagen er framsatt av Kjell Arne Thomassen, som er generalsekretær i Norgesdemokratene. Hvem som har klagerett er regulert i valgloven § 16-2. Bestemmelsen i første ledd slår fast at «[a]lle med stemmerett ved stortingsvalg kan klage på forhold nevnt i § 16-1 bokstav a til d i det valgdistriktet der de er manntallsført». Basert på opplysninger i saksframlegget fra Finnmark fylkeskommune legger riksvalgstyret til grunn at klager ikke er manntallsført i Finnmark valgdistrikt, og dermed ikke har klagerett etter denne bestemmelsen.
Bestemmelsen i tredje ledd slår fast at «[a]lle som har stilt liste, kan klage på forhold nevnt i § 16-1 bokstav a til d i det valgdistriktet der de stilte liste». Det er tillitsutvalget som har myndighet til å klage. For listeforslag fra et registrert politisk parti er det styret for avdelingen med ansvaret for det valgdistriktet listen gjelder som er tillitsutvalget, jf. valgloven § 5-6 første ledd andre punktum.
Riksvalgstyret har ikke funnet det nødvendig å ta stilling til om klager har klagerett etter denne bestemmelsen, da riksvalgstyret uansett har kommet til at klagen skal avvises.
Valgloven § 16-10 første ledd første punktum slår fast at riksvalgstyret «skal avvise en klage hvis vilkårene for å behandle den ikke er oppfylt». Valgloven § 16-6 fastsetter klagefristene etter loven. Fristen for å klage på distriktsvalgstyrets vedtak om å godkjenne eller forkaste listeforslag er sju dager etter at overskriftene på de godkjente listene er kunngjort, jf. bestemmelsen i tredje ledd. Spørsmålet er om klagen er framsatt innen fristen.
Distriktsvalgstyret vedtok å godkjenne listeforslaget fra Arbeiderpartiet 27. mai 2025 og kunngjorde overskriftene på de godkjente listene dagen etter. Klagen ble framsatt for distriktsvalgstyret 24. juni 2025. Det innebærer at den ble framsatt etter utløpet av lovens frist.
I valgloven § 21-5 er det fastslått at en klage som er for sent framsatt kan «tas til behandling hvis fristoversittelsen skyldes hindringer som var utenfor melderens eller klagerens kontroll, og som det er uforholdsmessig tyngende å overvinne». Bestemmelsen viderefører valgloven 2002 § 15-5. Av forarbeidene til valgloven 2002 framgår det at «hindringer som var utenfor melderens kontroll» for eksempel er «feilaktig eller mangelfull informasjon fra det offentliges side» eller «force-majeure-liknende forhold (som uvær)», se Ot.prp. nr. 45 (2001–2002) s. 247.
Klager har ikke begjært oppfriskning for oversittelse av klagefristen etter denne bestemmelsen, og har heller ikke vist til hindringer utenfor klagers kontroll i lovens forstand. Riksvalgstyret kan ikke se at vilkårene for å behandle klagen etter § 21-5 er oppfylt. At klager først ble kjent med forholdet gjennom en avisartikkel 23. juni 2025 kan ikke anses som en hindring utenfor klagers kontroll.
5. Vedtak
Klagen avvises.
Vedtaket er enstemmig.
Vedtaket er endelig og kan ikke bringes inn for domstolene, jf. valgloven § 16-9 fjerde ledd andre punktum.
Ørnulf Røhnebæk (leder) Kristel Heyerdahl Lisa Elin Rosendal Bech
Eva Lian Jan Petersen
Dokumentet er elektronisk godkjent og har derfor ikke håndskrevne signaturer.